(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

De binnenkomst

2020

Het geloof dat de vijand / van buiten komt / moet gekraakt / en afgedankt. // Iedereen kan een / demon worden / beste vrienden bovenal. (ets op oud zink, beeld 10x12.5 cm, oplage 4)

Eens te meer

2020

"Snippers papier / met inkt bedrukt // leggen de beweging vast / die ogenschijnlijk / van links naar rechts gaat"

Guerrier sans armes

2020

"La première proposition c'etait de recruter des soldats d'âge de plus que soixante-dix années" (monoprint)

"Misschien volgende week"

2020

"Als er niet wordt opengedaan / de postbus niet wordt geleegd / het gras niet gemaaid // en, bij koud weer, er geen rook uit de schoorsteen komt" (oplage max 5)

Nybo

2020

NYBO (zegt) / niets meer / denkend (over) / twee voeten vredig bijeen (ondanks de) / gevaren van / drie gefragmenteerde illusies    

Oorzaak en gevolg

2020

"Waar boosheid zich mengt met angst / en de toekomst een fragiele schaal wordt // Waar ontkenning zich mengt met / verwaarlozing // Daar verbergt de rede zich / en wacht / op de volgende vloed." (monoprint-collage)

Partout

2020

c'est partout / la misère, le bonheur // sans exception / tous ont gagner / une chance / souvent / sans choix. (DM, 11 Juni 2020)

Tijd

2020

Waar we ook heen gaan / neemt tijd de andere kant

Vandaag

2020

"Vandaag is het 30 Mei 2020", collage van twee monoprints (beeld 15x27 cm)

Verre landschappen

2020

De indruk van / twee kanten van het / geërodeerde oppervlak / werd een delicate / reeks van lijnen Droge naald op beide zijden van geërodeerd plaatsje zink

Voorzorgen

2020

"Welaan, ik denk dat onder bepaalde omstandigheden, en met het nemen van aantal voorzorgen, er gedacht zou kunnen worden aan..." (Walking The Bronx)

Wij Allen

2020

"wij allen / verdraagt geen uitzondering" (monoprint, beeld 11x9 cm)

De betekenis van elementen

2019

De betekenis van elementen / is waar deze voor staan / in verbinding. //  Apart genomen / hangt de betekenis af / van de afstand / tussen kijker / en element.
 

De reis vandaag

2019

"De reis vandaag / kende een weg in slechte conditie"

De tweeling

2019

Monotype, weggegooide blikjes aan de basis; met 'familie' als resultaat. Drie prints vormen één collage, 2018-2019 (1/1)

De Vuilnismens

2019

De vuilnismens / rapend en verterend / plastic flessen en alu-blik / de excreta toxisch maar geen soep / is deze de keurvorst van de moderne mens.

(NB: dit is géén kunst. Het is een stellingname. Deel van tentoonstelling "Nu, de nieuwe vorm van het verleden". gehouden van 16 Juni tm 9 September 2018, in Kunstwerk Liemers Museum, Zevenaar, NL)

Een verschillende kijk

2019

Als in één beeld / de blikken gericht zijn op hetzelfde // zou het besluit kunnen worden / hierin mee te gaan. // Hier, heeft een vraag / vorm gekregen. (beeld 12,5x15 cm)

Elementen van spraak

2019

Elementen van spraak / kleven aan 'hearings', / indien hoog gehouden, omhoog / tegen de muur / van verschil. monoprint, 1/1, beeld 29x20 cm

Omgekeerd

2019

olie, pigment, alkyd, zand, acryl, op paneel. (gemaakt in 2017, enige aanpassing in 2019)

Slachtoffer

2019

deze vervaagde figuur / van afgesleten verf / viel ten prooi / aan een voetganger met camera / bij een toevallig passeren. (The Bronx, Nov 6, 2019)  

Stappen en stenen

2019

"Toen de laatste stap was gezet / en de muur in zicht kwam / was er geen reden om om te keren / noch om voort te gaan langs het pad."

Um das Leben für alle Kinder dieser Welt

2019

Um das Leben für alle Kinder dieser Welt, is een collage als mail-art voor project "Roze Hokjes", ten toon in Galerie Tuur, Venlo, van 2 Februari tm 2 Juni 2019

Verdere kruipgang

2019

Verdere kruipgang, zelfs wanneer / gronden in de diepte zinken // gaat de beweging door / waar elementaire drang // een innerlijke basis kent / en primaire bronnen // van energie. (monoprint, 4 lagen, afm beeld 12x15.5 cm)

verstrengeld

2019

"De beweging van donkere materie / werd vertraagd door de verstrengeling / met rode draden" maat afbeelding 17x22 cm

Voorzorgen

2019

Welaan / ik denk dat onder sommige omstandigheden / en met de nodige verzorgen, men zou kunnen... (Lopend door De Bronx)

Aankomst

2018

geen ander schepsel, nadert als een kat

Abstract (gloed)

2018

(monoprint, 1/1)

Alle mensen zijn gelijk

2018

Alle mensen zijn gelijk. // Om deze bewering te testen / neem er twee / en verander de hoek / en positie / ten opzichte van elkaar..

Asymmetrisch

2018

De basis voor asymmetrie / is een centrale as. // De positie, superieur / of inferieur / is een ander thema. (monoprint, 2 fasen)

Bestemming

2018

De heuvels en bergen / zijn er om ons aan te jagen / omhoog te dragen. // Hoog is het beter. (schilderij op oude radiator, met houten stutten.)  

Bochten (in de weg)

2018

"Is het een reactie op druk / en veerkracht die leiden / tot bochten in de weg / of pure nieuwsgierigheid?" (gemengde techniek, van grafiek, collage op paier, in houten lijst. totaal 34x29 cm. Geheel zichtbaar op flickr account.)

Body and Soul

2018

Zo na als "body and soul" tot elkaar staan // zo ver is de echo van de bron.   (beperkte oplage van zes)

ce sont des choses

2018

"ce sont des choses qui arrivent" (foto in Musée des Beaux Arts, Lille)

de afbrokkeling van die stenen

2018

"den weg, over de afbrokkeling van die stenen..." (werk gebaseerd op Dante's Divina Comedia Inferno Canto XII, r 28-29)

De Bergvis

2018

"De rode bergvis / verkeert op de grens / van groen land en gele lucht" (ets, ecoline, afmeting beeld 14x10 cm)

De mechanicus

2018

"Met goede instrumenten / krijg je alles in beweging" installatie, hout, ijzer, verf. (nu deel van expositie "Anders" in Synagoge Buren, 19/7 tm 4/8, 2019

De richting

2018

"Twijfel, er is / grote twijfel / wat de richting moet zijn / maar stil staan kan niet / en terugkeren ook niet." (monoprint, 5 lagen, afmeting is het papier)

De richting van de verwijdering

2018

Een bestaand patroon / is blootgelegd door de verwijdering / van alle overbodige elementen.

De schelp op haar voet

2018

De schelp op haar voet / was op tijd / op de juiste plek aangekomen. (collage)

De slang hield z'n mond dicht

2018

"Kronkelend, de slang hield z'n mond dicht" (gemaakt van afval)

De Verwachter

2018

"De verwachter / kijkt uit naar betekenis, naar inhoud / en, als dat niet aankomt / ten minste naar gewicht" monoprint met ets, 3 fasen.

De weg

2018

De weg kronkelt om / de gaten op de weg, die / reikt naar het volgende niveau. // Weggestoken in diepe zakken / sluimert de ambitie, om / op een onverwacht ogenblik / op te duiken. (monoprint, 3 fases, 1/1)

De worsteling van visionaire geesten

2018

"De worsteling van geesten / die oog hebben voor de toekomst / kent geen helderheid / geen oplossing en ook geen rechtvaardiging."   (lithographie, beeld 19x23 cm, papier 32x45 cm, ed. 1/5)
 

Dichte Gordijnen

2018

"er gebeurde een hoop / eind jaren zeventig / van de vorige eeuw" (collage beeld 15x21 cm, papier 21x29 cm)

Die ver van ons zijn..

2018

Gebaseerd op Dante Divina Comedia Canto X (r 100):
"Wij zien, gelijk degenen die slecht oogen-
licht hebben, de dingen," zeide hij : „die ver
van ons zijn . . ." Verdeeld in delen 15x15 cm voor artiesten in project rond Divina Comedia.)

Doof

2018

Veelal, als het verleden spreekt / zijn we doof door / lopende verplichtingen . . . (Madrid, 9 Mei 2018)

Drie van één soort

2018

"wanneer geconfronteerd / met drie figuren / van verschillend formaat / en tekst / en kleur.."

E-centraal

2018

"Plaats de E centraal / en een aantal items / in een losse maar / zinderende verbinding." (papieren collage)

Gehoor

2018

Geluiden, woorden, fluisteringen / opgevangen door oren / waar aanwezig (monoprint, figuur 10x15 cm, papier 23x26)

Het gekwelde land

2018

"In het midden van de zee, ligt een gekweld land..."(Gebaseerd op Dante's Divina Comedia, Inferno, Canto XIV, in 9 stukken gesneden om te delen met andere arrtiesten) 

Het hulsel der vreemde verzen

2018

Geïnspireerd door Divina Comedia Inferno Canto 9, "Gij, die gezond verstand hebt, bewondert / de leer, welke zich verbergt onder het hulsel / der vreemde verzen" (schilderij 45x45 cm, in delen van 15 cm gestuurd naar groep artiesten)

hun snelle beenen als vleugelen

2018

"Toen braken zij het rad en om te ontvluchten, schenen hunne snelle beenen als vleugelen" (Geënt op Dante's Divina Comedia Inferno, line 86-87, gedeeld in acht parten met groep kunstenaars)

In beweging

2018

"De scene verandert / binnen een luttel moment" (monoprint, afbeelding 11x15 cm)

Kruipend, alweer

2018

Hoe verbindingen te maken / van elementen en de buitenwereld? Het antwoord op mijn vraag / kwam kruipend, alweer.

Kruising-3

2018

"Het geloof in symbolen / geeft geen inzicht / in de sterkte / van lagen die / het naakte bestaan / draaglijk maken."

lichtval

2018

Licht valt / in onregelmatig patroon / op of neer. monoprint, 1 fase, beeld 11x15 cm

Luisterend naar een ver geluid

2018

monoprint en lino-snede, drie fases (editie 1/1)

Maat

2018

Sommigen zeggen / dat ik grotere kunstwerken moet maken. // Welaan, dit is groot genoeg / om niet te zeggen / "one size fits all".   (druk in beperkte uitgave n = 6, prijs muv transport))

mensen verborgen

2018

Gebaseerd op Canto XIII van Divina Comedia; werk verdeeld in 9 gelijke delen voor andere artiesten. regel 25-28: "die kreten door de takken henen, kwamen van menschen, die zich voor ons verborgen hielden.

Mon Combat

2018

Mon Combat door A. Tempspassé: er is altijd wel iemand die redenen ziet een orlog te beginnen. (installatie, boek, metaal)

Naiade

2018

"De plaats, vanwaar de Naiade / de armen heft / in een gebaar dat / aandacht vraagt of stilte, // verandert voortdurend / onder druk / van de ruimte." (monoprint, 10 lagen. afmeting beeld 12x17 cm, in lijst incl museumglas 29x36 cm)

Paden

2018

Rond wandelen / gaat door struiken en heggen / met doorns en teken. // Soms worden paden gekozen / zoals neergelegd / door voorlopers en voorouders / in een klaarblijkelijke logica. (Geëtste lino-snede, afmeting beeld 16.5 cm vierkant. uitgave 1/4, in lijst incl museumglas 33x33 cm)

Raadsel

2018

Het verkeer tussen verschillende / secties dient de uitwisseling / mogelijk te maken van een / verscheidenheid in inzicht / en ervaring / waarvan? monoprint, twee fasen

"Someone"

2018

monoprint, afmeting beeld 20x12.5 cm, papier 24x15 cm. (in lijst incl museumglas, 29x36 cm)

Staande voor het hek

2018

"De hekken werden eerst gemaakt / om een zekere afstand te creëren / tot het landschap. //
Toen moest de plaats van de wacht worden bepaald / en die kwam voor het hek. // Hetwelk gezien de omstandigheden / op z'n plek is." lino-snede

Tegut

2018

"De volgende generaties / heeft meer generaties / om op te leunen"

terugkeer van de verloren zoon

2018

"Toen de verloren zoon / genoeg kreeg van vrienden en favorieten / van het veranderen zonder doel / keerde hij huiswaarts, teneinde / tegenstellingen in de familie op te rakelen."

Tweezaam-2

2018

"no comment"   monotype / monoprint, 2-fasen, afmeting figuur 11x15 cm, editie 1/1.

Tweezaam-3

2018

De derde keer / dat deze twee elkaar troffen / was de afwezigheid van / hebzucht, en van woede /
opvallend // en woorden / werden overbodig. (Lino-snede, beeld 15x15, papier 24x24 cm, uitgave 1/8)
 

Under the sky

2018

(collage op reis gemaakt)

Van alle kwaadwilligheid...

2018

"Van alle kwaadwilligheid, welke haat in den hemel oogst, is onrecht het einde . . .", gebaseerd op Divina Comedia Inferno, Canto XI. In 9 delen verdeeld 15x15 cm om uit te wisselen met groep kunstenaars.

Verschil in optiek

2018

Of je nu naar links kijkt of rechts / met geknepen ogen of blanco / de indruk komt /
vanuit een verschillende hoek. // De artiest komt met zijn visie / die op enkele momenten overeenstemt / met die van de / toeschouwer. Gemengde techniek op doek op houtel paneel, olie, pigment, as, sand, acryl, metaal (2017-2018).

Vier figuren

2018

"Vier figuren kijken / in de verte / in stilte wachtend / tot er wat gebeurt."

Virgilius

2018

(Virgilius, de hel overwegend) collage - gemengde techniek

Visie

2018

Na het verwijderen / van de koppen van de spijkers / ontstond een nieuwe visie

Volgende bladzijde

2018

"Wanneer de indrukken te talrijk zijn / en te complex / dicteert m'n gevoeld / één reactie en dat is / de bladzij om te slaan." (straat-foto Schiedam 31-01-2016, gelimiteerde editie max 4)

Voor (het scherm)

2018

Ernst, eerlijkheid en karakter. // Drie eigenschappen die op de rode lijst staan. (gemengde techniek, monoprint - linosnede, uitgave 1/1)

Vuurwapens verboden

2018

"Met ruime beschikbaarheid van gif-gas / is verder gebruik van vuurwapens verboden." monoprint, 2 fasen (iuitgave 1/2).

Waarneming

2018

"De activiteit van een innerlijk bewustzijn / kan het waarderen van beelden van buiten / in de weg staan of zelfs blokkeren". (monoprint, een fase)

Waar vrienden voor zijn

2018

"Vrienden zijn er voor / om te overleven in chaos" (schilderij met adres aan Virgilius, de dichter, en Aeneas en diens vriend Achate). mixed media, collage and painting, 50x71 cm,

Zachtjes

2018

"Zachtjes uitgesproken / hangen de woorden in de lucht". (collage, karton, krijt, verf op houten paneel, met vaste lijst)

Zouden oude liaisons volstaan?

2018

"kijkend in de verte / zouden oude liaisons volstaan?"

Beroering

2017

"Geen mens is in staat / een wereld op orde te houden / als de omstandigheden / dermate in beroering zijn" collage, meest van eerdere eigen fotomateriaal.

Beroering (opnieuw)

2017

Krijt en verf op paier; overeenkomst met Jackson Pollocks Full Fathom Five (1947) berust op puur toeval. Heden, 17 September 2017, is dit werk in 6 stukken gesneden, als deel van project dat Canto 4 uit het Inferno van Dante (uit Divina Comedia) behandelt. Elk deel toegestuurd aan deelnemende artiesten.

Brieven

2017

"Je moet me geloven / dat we allemaal om je geven. // Maar, we hadden rekening te houden / met zekere beperkingen."

Censuur - I

2017

Er is geen censuur. Punt. Uit. // Er is geen www.censorship.com Getekend, de censor

Compassie

2017

"Compassie komt voort / uit de konditie waarbij / alle elementen op de juiste plaats zijn". monoprint, 2 fasen. (deel van particuliere collectie, verwoest bij brand 2020)

Cubistische droom

2017

Kan een droom / een herinnering zijn. // En indien het geval / hangt het formaat dan / af van de vorm van het vertoonde? (Tijdelijke sculptuur, assemblage)

De agressie van ramen

2017

Ramen met hun / reflectieve eigenschap / roepen vaak / een sterk defensieve reactie op. // Gelukkig - met nadruk / zijn er meestentijds / meer dan genoeg stenen / voorhanden.

De erfenis van één president

2017

Sommige leiders laten een 'parque' na / of bibliotheek dan wel museum. // Andere een wet / die klopt. // Er is nu één president / die niets nalaat / dan rotzooi.

De heilige plek

2017

Gemaakt als deel van project Divina Comedia met 6 andere artiesten.

De Hoed

2017

Deze kunstenaar zal geen mens / met een hoed verwarren. // De persoon onder de hoed, evenwel / heeft een eigen gevoel / over het deel uitmaken van een kunstwerk. monoprint, verf, op krant op papier

De Muur

2017

"Als je voor een muur staat / is het goed / om aan te kloppen / en te weten te komen / of hij massief is of niet / dan wel een fictie" Monoprint, paper size 32x24 cm, www.meurtant.exto.org   monoprint (twee fasen), papiermaat 24x32 cm (kan verkleind)

De Ontmoeting

2017

Als het verleden / de toekomst ontmoet / is het even aftasten. (afbeelding zelf 11.5x8 cm, HxB, I/III)

De route vandaag

2017

"De route gepland voor vandaag / leek onveilig. // Onze gids stelde voor / dat we het andere pad zouden nemen." (monoprint)

De Steilte

2017

"Vele keren stond ik / te kijken naar een steile / helling of afgrond / en moest beslissen om / ofwel terug te keren / of te proberen een weg / erlangs te vinden / met een zeker risico. Dat is mijn kant / van het verhaal".

De vlucht van de tortelduiven

2017

Gelijk duiven, door de begeerte geroepen, met de vleugens open en stil, naar het zoete nest vliegen op de lucht, door het willen gedragen  (gebaseerd op Canto 5, Dante's Divina Comedia Inferno, regel 82-84)

Een lastig punt

2017

"Elke schepping / kent een lastig punt / waarop de structuur / verandering weert. // Het volgen van de lijnen / brengt de mens / aan de afgrond / of niet?"  Assemblage, karton, verf, as, metaal, hout

Een plank is geen mes

2017

Een plank / is geen mes. // Een gedachte is niet / noodzakelijkerwijs iets / om te onthouden / apart van die / welke ik heb vergeten. (particuliere collectie)

Een schrale schuilplaats

2017

"Somtijds lijken / condities in een schuilpaats / schraler / dan die erbuiten" Assemblage, hout, verf, hars, schroeven.

Een tijd dat schepen

2017

Er was een tijd / dat schepen naar hun bestemming voeren / zonder botsing. // Die tijd bestond / voordat mensen aan boord gingen. collage, historische foto's, op blad oud album, op karton, met olieverf. (geheel 23.5x30cm)

Een wereld aan stukken

2017

Een wereld aan stukken (geknipt; betekenis: sommige elementen komen uit reisgids van het voormalige Joegoslavië) Deel van International Collage Exhibition/Exchange 2017

Een zeker doel

2017

"Een beweging / vermits niet circulair / wordt geacht / een zeker doel te dienen. // Maar wat / als omstandigheden stilstand / tot optimale toestand maken?"

Een zekere toestand

2017

Elke schepping / kent een zekere toestand / waarin de structuur / verandering tegen houdt. (verscheidene soorten verf op karton)

Evenwicht

2017

"Op twee voeten staand / met armen geplaatst / aan de goede kant / en de verkeerde, / is er de illusie / voor één minuut / van innerlijk evenwicht." (ets, afmeting van afbeelding 11x11 cm)

Feitelijk

2017

"Alhoewel de compositie / gezien in abstract licht / op een scene uit Exodus mag lijken / had ik een ander beeld in gedachten / feitelijk". (lino-snede, print, beeld 14x18 cm, papier 24x32 cm)

Fixaties (in lijm)

2017

"Z'n leven lang / lette de bewaker op de muren / de toegang, en de honden. // Op een dag, evenwel, / vergat hij het hek dicht te doen / en ook een pot met lijm. // Hij werd voor beide nalatigheden / de laan uitgestuurd / en werkt nu in het plantsoen."

Geen Symbool

2017

"Het kale feit / dat zes vingers dwars staan / op mijn duim / moet niet gezien worden / als symbolisch." monoprint (1/1)

Golven (gestold)

2017

"Golven die stollen / doen denken aan herinneringen / op het moment dat de hersenen / gaan denken aan een tweede leven."  (Ergens in Antwerpen) (afdruk in max oplage van 4)

Green bird day

2017

"When the green bird / came to live / we agreed to call / it a day." Collage, gemengde techniek, totaal 21x27.5 cm, incl gelijmde paneelrand  

Het andere punt

2017

Er waren een aantal elementen / die in aanmerking kwamen. // Bij de finale uitwerking / evenwel, kwam nog / een ander punt naar voren. Krijt, verf, gravel op karton op board

In aanwezigheid (van licht)

2017

In de aanwezigheid van licht / wordt kleur zichtbaar / en begint de vervaging. (monoprint)

In the air

2017

Het platte vlak / nodigt uit tot een vlucht.

Keuze

2017

"Staande op een tweesprong / kan terug keren / het meest wenselijk voorkomen." (alkyd, as, zand, op board)

l'arbre qui chante

2017

"Als je een boodschap / met tederheid wilt sturen / kies dan een boom die zingt" Deel van veiling tbv Art of Medicine Foundation, Florida US, October 2017

Les Sacs de Frappe

2017

gemengde techniek, olie, pigment, as, zand, karton op karton op hout (in particuliere collectie)

Litteken-2

2017

De beelden die het web / van mijn ervaringen doorkruisen / en soms vast raken / in oude littekens / zonder rekening te houden / met hekken en verbodsborden / geplaatst om het leven te beschermen / die beelden / scheppen geen helderheid. // Die beelden branden / hun schaduw in de restanten / van mijn herinneringen.

Lucie

2017

"Lucie verrees en kwam tot die plaats waar ik was, die neergezeten was met Rachel..." (gebaseerd op Canto 2, Dante's Divina Comedia, De Hel)

Muddy Waters

2017

Whether in color / smell, or the presence of particlear matter / this image sounds / of Muddy Waters. https://www.youtube.com/watch?v=fmTS4TieO28  

Naast elkaar

2017

Wanneer vertegenwoordigers / van je eigen soort / naast je staan / geeft dat een gevoeld / van veiligheid. / Wacht evenwel / tot het element van verwoording / je doordringt..." monoprint

Ondergronds (begrip)

2017

Zoekend naar begrip / stroomt de verf vanaf / de diepte naar boven. gips-snede

Onvoorzien

2017

"Als elementen kritisch worden bekeken / kunnen deze samenvallen / of uiteen vallen / afhankelijk van het tijdsbestek."

Op de Top

2017

Het leven is / een constructie / van basale elementen. // Als die op hun plaats zijn / zou je een positie / op de top kunnen regelen. (Steen, hout, metaal, verf)

Parallel

2017

Een parallel universum / bestaat uit onderdelen / die unieke tegenhangers zijn / van vergelijkbare elementen / in het onze"

Passage

2017

De reiziger had / het aangewezen pad gevolgd / voor één dag, toen / twijfel opkwam over / de mogelijke passage. monoprint

Per Direct

2017

"Geconfronteerd met het resultaat / van mijn eerder handelen // besloot ik alle aantijgingen / te ontkennen // en per direct / te vertrekken." (Monoprint, 1/1)

Point of return

2017

"The point of return / lies just before / the point of no return."  (kustpad nabij Sao Jorge, Madeira, 1988)

Ramen (donker blauw)

2017

Mijn excuses / ik wilde U niet / sturen naar een specifieke perceptie. // alhoewel ik moet toegeven / dat dit beeld / niet anders kan / dan U in een bepaalde richting te sturen. (mixed media, 11.8x8 cm, studie voor schilderij van 5.8x4 m)

Riggels

2017

Bij het klimmen / zorgen riggels voor steun / bij het volgen / van hun verloop. // Een lange tijd / om te komen tot begrip / rimpelt het tijdpad / van m'n zinnen. (doek, hout, hars, verf, zand, gravel)

Separated, ideal for pen too

2017

collage, oude kranten, materialen, verf  

Someone spoke to me

2017

"You tell me who it was" (temporary sculpture / - installation, recycling)

Spotted

2017

"The issues at stake / were spotted in white." (foto genomen voor Museé d'Art Contemporain, Paris) (foto beschikbaar in max. oplage 6)

Symbool

2017

"Het kale feit / dat twee gedachten / drie eerdere kruisen / dient gezien te worden / als puur symbolisch." Monoprint

Tantrum - I

2017

"Er moet betekenis / zijn in de aan- of afwezigheid / van de letter E." (linosnede, serie n = 8), maat beeld  13x18 cm, papier 24x32 cm

Tegenstanders

2017

De meeste tegenstand / zetelt in onszelf Deel van 19 International Collage Exhibition/Exchange 2017, de 'annual collection'. 

Teloorgang

2017

Als het waar is / dat teloorgang van sommige elementen / ons kan begiftigen met een goede aard / en geestdrift / laat dan de poorten des hemels zich openen...." schilderij op karton op board met houten frame intrinsek deel.

The Face of the Stream

2017

"The face of the stream / changed with the seasons . . . now it wore a gentle face" (Morris West - The devil's advocate)
acryl, olie en as op oud papier van historisch album

Toen Miró Beuys trof

2017

Op de dag / dat Joan Miró Joseph Beuys trof / was er verder niemand / op het strand / behalve ik. // Beide waren ingenomen / met de installatie / durf ik stellen." Strand provincie Noord-Holland, September 2014)

Tot dit punt

2017

Het vroeg verscheidene geconcentreerde momenten / om in de buurt te komen. // Het nam één ogenblik van onoplettendheid / om op dit punt te geraken. mixed media, collage, monoprint

Tout abus sera puni

2017

tout abus sera puni: al het misbruik wordt bestraft. (was het maar zo simpel) Houtskool, verf, olie, oost-indische inkt en as op karton op board met hout, afmeting incl. vast houten frame.

Twee in één

2017

Pogingen te komen tot eenheid / eindigen vaak in verdeeldheid. // Elementen zijn behept / met de neiging / los te komen van elkaar / totdat krachten samenballen / die elk geheel / doen samen smelten. Collage papier, karton, verf. Deel van International Collage Exhibition/Exchange 2017 en daar verkocht; nu in particuliere collectie.  

Uitgewist (deels) - 2

2017

Een raam verschilt / van een hek in zoverre / dat de begrenzing / als minder nijpend / wordt ervaren (monoprint, 2 fasen)

"Various artists"

2017

"alle kunstenaars worden uitgenodigd / hun visue te delen / op de rol van het gezag / in een ontvlambare omgeving"

Vastbesloten

2017

"Het doel vastgesteld / is de benadering vastberaden / en onverschrokken"

Verbonden

2017

Draden, spoelen en hoog-spanning / eclectisch geluk

verbrijzeld

2017

"De verleiding blijft groot / om schoonheid in destructie te zien."

"Verdazend"

2017

monoprint, een fase, oplage 1/1

Vergezicht

2017

De drager van mijn boodschap / is oud / en dat verschuift / het gezicht in de tijd.

Vodden, afgedragen

2017

"Vodden, afgedragen / verschuilen een skelet / van vastgezette ervaringen" Assemblage, hout, metaal, kleding, hars, as, zand, verf, baksteenpoeder.

Vonken

2017

"verwaterheid, nijd en hebzucht zijn de drie vlammen, die de harten
in brand houden . . "
(Gebaseerd op Divina Comedia Inferno Canto 6; originaal verdeeld in stukken van 15x15 cm en verdeeld onder samenwerkende artiesten.)  

"Vooruit"

2017

"Op het moment / dat de moeder haar kinderen aanspoorde / verder te gaan / begon de aarde te rommelen en trillen / en hun woorden en schreeuwen / bleven ongehoord."

Voorwaarts

2017

Van buitenaf gezien / is de beweging naar rechts. // Van binnenuit / is de beweging voorwaarts / of op z'n retour.

Waren dit geestelijken?

2017

En ik die het hart benauwd had, zeide: "Meester mijn, nu toon mij aan, welk volk dit is, en of dat allen klerken zijn die geschorenen aan onze linker hand." Werk gebaseerdop Dante's Divina Comedia Inferno, Canto VII.

Wat als (een brug)

2017

Wat als / een brug alleen bestaat/ in je droom? / en er een werkelijk afgrond / voor je ligt? (linografie, beeld 15x13, papier 20x18 cm, in lijst incl museumglas 37x39 cm)

When the going gets tough

2017

"When the going gets tough, the tough get going" / is what they say. // We'll see / where I stand.
(assemblage, recycling materiaal (hout, ijzervijlsel) en hars, zand en verf)

zwevend-2

2017

"een standbeeld / hoort niet te zweven" (monoprint, onderste deel uit sjabloon)  

Abstractie in de spiegel

2016

Als je in de spiegel kijkt / is het doel / elementen te herkennen. (schilderij deels bij wijze van hout-druk, unieke print, afmeting in vaste lijst 13x18 cm) In particuliare collectie

Accidenteel

2016

De ingenomen positie / is puur accidenteel / en dient geen bijzonder doel. (Collage, hout, board, doek, epoxy-hars, verf, acryl, zand) Maat: 31x43x3cm, box maakt onverbrekelijk deel uit van collage, zie hier: https://www.flickr.com/photos/97577184@N04/28395335415/

Barsten

2016

"De deur is gesloten / de muren staan ern nog / maar één meer plotselinge beving / kan barsten doen verkeren in gruis." (Oude Dwarshuisboerderij Het Leeuwenhuis, Cabauw, NL)

Beweging naar het lijkt

2016

Beweging naar het lijkt: Sleutels gereed / voor de helpende hand. // Ogen naar links / gericht. // Probeer maar / te lopen / en vlieg niet. (frame vast onderdeel, afmeting 21,5x 22,5x 3 cm)

Beweging van binnenuit

2016

"Toen de stukken op maat leken / en waren vastgezet op de juiste plaats / bleek er onmiskenbaar beweging / zoals die van binnenuit ontstond". Assemblage (relief) hout, papier, verf, zand (beeld met frame op https://www.flickr.com/photos/97577184@N04/31790262386/)

Bij nader inzien

2016

"Bij nader inzien / heb ik meer tijd nodig / om een idee te vormen." Assemblage, hout, doek, hars, metaal en verf.

Bij nader inzien-2

2016

"Bij nader inzien / kan de gedachte opkomen / dat er een uitweg moet zijn. // Wel nu, dat is zo, / maar er is wel een verandering / in denken voor nodig / om daar te geraken."

Carriëre

2016

"wie hoog klimt / loopt het risico / diep te vallen" (staal, ijzer, plastic) 

Cup of Tea

2016

"Add no sugar bean / to my cup of tea / during my leave." Deel van International Collage Exhibition/Exchange 2017

De aderen van de aarde

2016

Bloemen verschijnen daar / waar de aderen van de aarde scheuren. (Tuin van Palacio de Medina Sidonia, Sunlucar de Barrameda, Spanje)

De gelukkige verliezer

2016

gemengde techniek, monoprint met deeltjes van veer.

De Onschuldigen - 2

2016

Wanneer je ten strijde trekt / richt je minder schade aan / als je de wapens thuis laat / en je hoofd in de war.   (gemaakt van afval, recycling kunst, laswerk door m'n broer Wim))

De sprong van de kikker

2016

"Onze hersenen filteren nieuwe beelden tegen het scherm van eerdere" Monoprint, totale maat 16x24 cm

De Tocht

2016

"De beslissing was genomen / de rechter kant op te gaan. // Pas daarna / werd het doel vastgesteld." (Mixed media, afmeting inclusief gefixeerd frame)

Doucement

2016

"No image, on board / save for my lack of sense / pertains a vein / of persuasion / able to freeze / my fear of beauty" (particuliere collectie)

Een andere creatie

2016

"De droom die kwam / moest vastgezet / want anders zouden / de bewoners vliegen / en de woorden zouden losraken". Box assemblage-collage, afmeting 50x55x6 cm totaal

Een windstille dag

2016

De schijnbare strukturen / kunnen op verscheidene wijzen / worden verklaard. (monoprint, 32x24 cm)

Een zekere betekenis

2016

Een zekere betekenis: "Een uitdrukking bedoelt / een zekere betekenis te hebben. // Maar, als je de inhoud / meent te kennen, // dan zal het uiterlijk / zich wijzigen." (Assemblage-collage, hout, cement, doek, epoxyhars, papier, acrylverf, zaagsel, afmeting inclusief vast frame)

Elementair Bewegen

2016

"Elementair bewegen / is het gaan van basale elementen / gescheiden in één compositie." (monoprint, zeefdruk, collage; in particulaire collectie)  

Evolution of Icon

2016

"Neem, bijvoorbeeld, bescheidenheid / en zelfrespect / met een matige hoeveelheid nadenken / in evenwicht met het ontbreken van hebzucht" Deel van International Collage Exhibition/Exchange 2017

Filamenten-1

2016

"Filamenten mengen zich met / kiemen van betekenis / in kleurige vlekken. // Waar zijn de geluiden?, luister!"   monoprint, afm 16x24 cm

Filamenten-2

2016

"Er waren twee bewegingen / een heftig en wild / de ander subtiel en zwak. // De eerste bezweek." Monoprint

Gaande

2016

monoprint (drie primaire kleuren), 12x15.5 cm beeld; totale afmeting 16x24 cm

Gastrotomie bij den Hond

2016

Dr. A. Klarenbeek (DVM) moet de eerste zijn geweest / in Nederland die / "Gastrotomie bij den Hond" beschreef. In 1924 werd dit artikel gepubliceerd (in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde) met één Duitse Herder die een schakelketting had opgegeten, de ander 43 spijkers, schroeven en andere metalen voorwerpen. (medium box-assemblage)

Gespleten gezicht

2016

Gespleten gezicht: "Ogen en mond verschillen / van mening. // Woord en beeld / is uit balans. // De luisteraar en de kijker / zijn gescheiden // Door mijn / vertoon" Foto Coolsingel Rotterdam, door Raymond Rutting, met toestemming (www.raymondrutting.com)  

Granula

2016

Het contrast tussen niet zijn en zijn / is nergens groter dan in ons vergeten. ("On the road", area Merida)

Grenzen

2016

Grenzen scheiden / twee gebieden die zijn verbonden. // In één zone / figureren we als onderwerp. // In de andere / wordt het frame gegrepen / door abstractie. (collage - assemblage, hout, stof, papier, verf)

Het beloofde land

2016

"Het beloofde land / kan er niet zijn voor buitenstaanders. // Die kunnen kijken / hoe het ginder is" Box assemblage, hout, board, metaal, verf, verwerkt afvalmateriaal.

"Het doet ertoe"

2016

(zeer beperkte oplaag; in overleg te verkrijgen) Eén 'photorag'afdruk zal geveild op Gala Fair van Art of Medicine Foundation, Florida, US, October 2017 (http://theartofmedicinefoundation.org/)

Het nut van propaganda

2016

"Het nut van propaganda / is dat U en ik / doen wat ons / ten zeerste tegenstaat." (assemblage, hout, doek, metaal, papier, verf)  

Het sturen van beweging

2016

"De beweging is omhoog gericht / tenminste voor enige tijd / zoals gezien door de ingebeelde toeschouwer" (monoprint; in particulaire collectie)

In transitie

2016

"M'n beschrijving van dit schilderij / als zijnde in transitie / is inaccuraat en niet op tijd." (mixed media, houten paneel, verf, zand, lijm, geheel 24.5x29.5x2cm, onlosmakelijk verbonden met kader)

Jetzt Tout

2016

"Wir treuen falsche Freunde um mehr Kultur / und wollen JETZT Kälte u SCHMERZ" collage in de stijl van DADA, deel van DaDa centennial exhibition in Ontological Museum, Santa Fe, New Mexico (November 5, 2016 - Januari 31, 2017)

Leeg gezicht-2

2016

Zwart-wit afbeelding van collage-assemblage Leeg Gezicht, maakt deel uit van tentoonstelling DaDa Centennial, Ontological Museum, Santa Fe, New Mexico (November 5, 2016 - Januari 31, 2017)

Na de strijd

2016

"Na de strijd / leden er vele aan / geheugenverlies / in het bijzonder / zij die zonder hersenen / achterbleven".

No-Ha-Ha

2016

No-Ha-Ha, deel van tentoonstelling "Day of the Death, DaDa Centennial", in the Ontological Museum, Santa Fe, New Mexico, USA (Nov 5, 2016 - Jan 31, 2017)

Nummer 53

2016

"In vroeger tijden / kon je petroleum / paraffine en kolen / kopen op nummer 53" Assemblage, hout, papier, glas, metaal, pleister, verf (voor a/d muur)

Onbepaald

2016

"De weg is strijdig / met mijn gevoel voor richting. // Eén van de twee / is onbepaald." (acryl op papier, iets inspiratie van WOLS)

Onder water

2016

"Het punt of je verdrinkt of niet / onder water hangt samen / met de smaak van de pudding."  monoprint, afmeting beeld 10x14 cm, totale afmeting print op papeer 24x36 cm (selectie benefiet veiling The Art of Medicine Gala, Florida, USA, http://theartofmedicinefoundation.org/)

Onvoorzien, het ongeluk

2016

Een ongeluk / per definitie / is onvoorzien / ten minste door het slachtoffer. // Als machthebbers / er de hand in hebben / om van een tegenstander af te komen / kunnen we dat met reden / moord noemen.

Op het eerste gezicht

2016

"Op het eerste gezicht / lijkt dit het werk van / een ongelancanceerd persoon. // Bij nader inzien / ga je twijfelen / aan de gezondheid van de kijker"   (acryl op doek met rafelrand, op houten paneel)

Op Weg

2016

"De betekenis van een bepaald beeld / komt voort uit de inhoud / in relatie tot de context" (Monoprint, afmeting 16x24 cm)

Outlook - 4

2016

"Elke dag / leer ik iets nieuws"   (verlaten gebouw, Extremadura)

Paar

2016

"Zolang hun neuzen / in dezelfde richting wijzen / en hun smaak hetzelfde is / blijft dit koppel een paar"   (gelimiteerde oplage)

Papieren fragmenten-2

2016

Gisteren liep ik door de stad / op zoek naar stukken / eerder achtergelaten.

Que (dawn will come yet)

2016

"Het was voltooid, en toch ontbrak er nog iets. Nu dan, is het terug naar een onvoltooide staat, of wat (Que)?" (mixed media, board, hout, papier, verf, in particuliere collectie)

Rudimentair

2016

"Mentaal metaal / rudimentaire facie / denk erom!"

Stromingen

2016

Nog steeds weet ik niet / of ik tegen de stroom in / moet zwemmen / of me mee / moet laten drijven. // Voorlopig kijk ik toe / naar wat anderen overkomt. Assemblage, hout, metaal, verf.

The Carrier

2016

"De drager / was liever een danser geweest / met vrij bewegende schouders / en voeten die nauwelijks de aarde raken" Deel van International Collage Exhibition/Exchange 2017

The Embedded Journalist

2016

"Oorlog is zwart en wit / zij en wij / met het recht aan onze kant / en de afschuw aan hun zijde. / Dus, wat doe ik hier / als embedded journalist?"   Installatie, recycling kunst

(Through the) night, watch o'er

2016

"We kijken de andere kant op / vanwege de pijn in de nek. // Denk er verder / niets van." Assemblage, hout, fermacell, papier, verf.

Toevallig

2016

"Het was niet m'n bedoeling / kwaad te doen of / vrees te verspreiden. // Noch was het mijn bedoeling artistiek te zijn. // Het kwam er bij toeval van." Monoprint

Twee apart

2016

"Twee ervan worden apart beschouwd / om de simpele reden / dat we altijd verschil / willen zien"   (hard avond-licht in lente, Vlieland)

Twee, en vier

2016

Twee elementaire figuren / of zijn het figurale elementen / worden pas tot twee / nadat ze zijn samengevoegd. // Hetwelk ruimte bepaalt / die vat de elementen bijeen. // De elementen dan / geven vorm aan de ruimte. // De ruimte heeft een dictaat over de artiest.// En dat maakt vier: elementen, ruimte en artiest.

Verhalen

2016

"De verhalen die ik vertelde / zijn overstemd door de verhalen / die ik niet vertelde / of tevergeefs."

Voorbij de betekenis

2016

Ets, afmeting afbeelding 15x10 cm, afmeting papier 24x19cm

Vooreerst

2016

Er zijn momenten / waarop men vooreerst / een stilstand moet accepteren. (Museum "Het Depot", Wageningen)

Vooruitgang (gestopt)

2016

"Nadat hout in brons was overgegaan / en wel, toen het resultaat tastbaar was / besefte ik dat de vooruitgang was gestopt. // Een resultaat / staat het leerproces / in de weg."   Brons, op basis van eerder gemaakte houten assemblage "vooruitgang"  

Wandelen vijfenzestig

2016

"de dag waarop ik hoorde / dat de dichter bij God was / of een vergelijkbare plaats, / die dag, vierde ik mijn verjaardag niet / er waren dringender zaken / zoals mijn neus die harder / wilde lopen dan m'n voeten. // Die voeten / die voor me dachten / die hele dag lang."

Zonder titel (Pyrenees landschap 1983)

2016

monoprint, 24x7 cm

Aflossing

2015

Aflossing: de last / op iemand anders overdragen / of afzien van denken. Paneel in drie dimensies, met drie abstracties: hout, lijm, acrylverf, zand, as. (particuliare collectie)

Artistamindset

2015

Artisamindset: m'n geest aangestuurd / door vroegere ervaring / beweegt de kwast ertoe / het innerlijk beeld vorm te geven / van deze abstracte figuur. Schilderij van 20x10 cm, gevat in 2e paneel en erom vaste lijst, meet in het geheel 27x17cm (voor complete afbeelding, zie flickr) (in particuliere collectie)  

Bed, bad en brood

2015

Bed, bad en brood: Twee-honderd jaar geleden / toen nog, plunderden de Hollanders en vele andere landen / grote delen van onze wereld. // Nu verdrinken vluchtelingen uit die landen / bij honderden / en onze politici redetwisten / over het verstrekken van bed, bad en brood / aan hen die zijn afgewezen.

Bescherming van niets

2015

Bescherming van niets: De aarden wal / begrenst de uitgraving / ter linker zijde. // Je vraagt je af / wat een wal doet / ter bescherming / van wat is weggehaald.

Beweging van stukken

2015

Beweging van stukken: als stukken moeten worden bewogen / is het aan te raden / muziek toe te voegen // en mee te delen / dat beweging vaker / in cirkels gaat / dan in een rechte lijn. (Drager Meurtant bezoekt Joseph Cornell) Drie-dimensioneel: de lijst als startpunt 'draagt' de assemblage

Boem-boem

2015

Boem - Boem Bespannen met leer / worden dit trommels / diep als orgelpijpen.

Breekbaar

2015

Breekbaarheid / is kenbaar aan / de aanwezigheid / van dreiging van macht. // Wanneer deze macht / is losgebarsten / bestaat breekbaarheid niet langer.

CO2(co)lonialism

2015

"Er is iets / dat een probleem vormt voor politici: // teneinde onze innerlijke wensen / te dienen / en ons troost te bieden bij onze angsten / en onze vijanden te verslaan, / voor dat doel / moeten de politici omkopen / manipuleren en draaien / liegen en bedriegen. // Alleen dan / zullen we onze geliefde leiders vertrouwen / en her-verkiezen".   (Hopelijk zullen demonstraties als deze om klimaatveranderingen te bestrijden op den duur tot een kentering leiden, Amsterdam, 29-11-2015)

De buren wisten van niets

2015

De buren wisten van niets: Volgens het Stadsblad / hadden de buren / hiernaar gevraagd / niets gemerkt in de afgelopen drie maanden. // De politie antwoordde / dat het onderzoek doorgaat.

De Dame en de Beer

2015

De Dame en de Beer "Sommige ontmoetingen zijn onverwacht / en het is beter te doen / alsof ze niet plaats vonden." (Box assemblage, foto straatgezicht, hout, metaal, verf; totaal afmeting 34x22x10)

De Nabuur

2015

De nabuur De nabuur / van wiens vrouw het vest is / kon niet zeggen / wanneer hij de bewoner / een oudere vertegenwoordiger / vor het laatst had gezien / en ook was hij niet in staat / te vertellen / of de fiets verkocht was / of niet. Prints (german etching) in zeer gelimiteerde oplage te verkrijgen.

De postbode

2015

De postbode: de postbode belt altijd tweemaal / misschien omdat Jack Nicholson / die ik bewonder / kort van memorie was / of omdat bij zonsopgang / de meeste mensen slecht horen. (Palma de Mallorca) (beperkte oplage als glycee leverbaar)

Dualiteit

2015

Dualiteit: er is geen groter verschil onder mensen / dan tussen man en vrouw. // Dat zou de enige casus belli dienen te zijn. Samenwerking tussen Drager Meurtant (gaf vorm aan stronk hout) en Jeanine Keuchenius (schildering, voor voorzijde: www.keuchenius.exto.org!)
Assemblage, wood, iron, paint, size 40x18x15 cm)

Echoput

2015

Echoput: Er is één weg / die we nauwelijks kennen / en zoals je kan raden / is dat de weg / die we gaan. // Meer inzicht / hebben we / in de paden die anderen gaan. // Ergens / tussen ons zien / en verstaan / gaapt een echoput.

Een hoop zand

2015

Een hoop zand / kan het begin zijn / van enige voorspoed. // Een hoop zand / kan ook, bij tijden / elke voortgang in de weg staan.

Een roep om de wapens

2015

"toen onschuld een gotspe werd / hakte ik het aan / barrels en stukken. // Maar als de legendarische Phoenix / verrees het beeld / met als verder doel / alle vredelievende burgers / te wapen te roepen." (Noot: Onschuld, installatie, uit juli 2014, uiteen gehaald in 2015, delen hergebruikt in assemblage: hout, foto, ijzer, glas, verf, as)

Een veilig toeven

2015

Een Veilig Toeven Omgeven door / muren / en een gracht. // De enige mensen / toegelaten / zijn zij // zonder armen / benen /en met / mond dicht. (assemblage hout, board, verf, drie-dimensional, sloop-hout)

Ensemble de Metaphores

2015

"Samen genomen / zijn deze twee helften / verder van elkaar verwijderd / dan indien apart gehouden." Assemblage (voor aan de muur), hout, metaal, papier, verf. Gemaakt van 'afval'

Fragmenten

2015

Na het sorteren / worden de fragmenten samen genomen. // Dan nog ademt / het gehele relief / de lucht van / de afzonderlijke stukken. Assemblage-collage, hout op board, cement, verf  

Geen kale wortels

2015

Geen kale wortels: Er is geen groei / zonder wortels / en weerstand bereikt z'n doel / alleen indien radicaal. // Maar, blootlegging / vormt een gevaar / en dat maakt / dat ik undercover ga. (assemblage, ijzer, lood, hout, verf.)

Gerafeld gordijn

2015

Hout, zand, as en verf. // De kwast beweegt / op en neer / links en rechts / over het gerafeld gordijn. (Afmeting samen met verlijmde, blank houten lijst)

Het Overzicht

2015

Er was een man / die een huis wilde / maar niet wist / waar te beginnen. // Een spin die langs kwam / zei tegen hem / “je kunt het beste / van de top af werken / om het overzicht te houden”. // En vanaf dat moment / zijn de twee bondgenoten / elk op z'n eigen niveau. (Opgedragen aan Louise Bourgeois)

In ernst

2015

In ernst: deze draad-sculptuur / heeft geen geweten / noch bewustzijn / en werd door de artiest / geplaatst als wachtpost / om het hout te weerhouden / van beweging weg / van de steen / op de achtergrond. (Stijl: tijdelijke sculptuur. Koper figuur gemaakt door DM, geplaatst om assemblage te vormen met hout en steen op boomstam)

Ins blaue hinein

2015

Ins blaue hinein: Eén spontaan ontstane assemblage / en een ogenschijnlijk ongeorganiseerde hoop junk, da's dan mooi. // Maar in werkelijkheid / ben ik diep geraakt / door de blauwe noot.  

Item

2015

"Dus je vindt dit een item"

Jean et Sophie

2015

"Jean et Sophie: elementen van eerder werk; de essentie komt naar voren" Assemblage, board, hout, tegellijm, alkyd-verf, zand  

Kiem op springen

2015

Kiem op springen: Deze kiem staat op springen / een boom te doen ontspruiten / in solide kracht. // In zijn ultieme wil / de zwakke en moede geesten / op hun pad te ondersteunen / op de trap naar onder. (tuin van Museum Pilar & Juan Miro, Palma de Mallorca) 

Kruipen over lagen

2015

Kruipen over lagen: Zelfs als de start helder lijkt / dan nog dienen de objecten / juist geplaatst. Dank aan broer Wim voor het expert las-werk. (Drie-dimensionaal, assemblage: hout, metaal, glas, zand, as, verf) Kunst bij Slot Ahaus (D) op 19 & 20 September

Le chien et le lapin

2015

Le Chien et le Lapin Als gedachten / de werkelijkheid najagen / kun je beter in verborgenheid / de jager voorbij laten gaan. Mixed media: klei met stok en stengel op geroest metaal. (afmeting 90x60 cm)
 

Leeg gezicht

2015

Leeg gezicht: Als herinneringen vervagen / en ik naar mezelf kijk / is al hetgeen ik zie / een leeg gezicht. (assemblage, recycling, hout, fotos, verf, zand, as, metaal) Particuliere collectie

licht van vlam-3

2015

Iemand kwam langs / met een zwarte hoed / en zonder ogen. // Vroeg om m'n camera / en bracht die terug / zes uur later / zonder iets te zeggen.

Links of rechts

2015

Onze hond Tara bezocht Manifesta-9 (Genk, Belgium) / en de oude mijngebouwen erachter. // Deze hond was in staat / zichzelf te fotograferen / met de zelfontspanner.

Luchtigheden

2015

Luchtigheden: behorende tot de illusies. En de illusie doet, wat illusies doen: afwijken. (assemblage, hout en verf, inspiratie: Lucebert)

Ondergronds

2015

De ondergrondse wereld / kwam ik vandaag achter / beweegt niet langer ondergronds. // Maar dat had je / al lang kunnen weten / aan het zicht van de mensen daarboven.

Onderzoek naar het eigen innerlijk

2015

Onderzoek naar het eigen innerlijk Hoe meer tijd ik stop / in het onderzoek / naar het eigen innerlijk / des te meer afstand / ontstaat er tussen mij / en mezelf. // Want ik ken alle trucs / nodig om te kunnen ontsnappen / aan de onderzoeker. (Schilderij gevat in lijst gevormd als collage, afmeting 19x13x2cm, particuliere collectie)

Oost-west

2015

Oost-west: Oost-West, en nooit zullen de twee elkaar treffen. (vrij naar Rudyard Kipling, 1865-1936) Assemblage / collage, wood, iron, glass, photos, paint, bitumen.

Opstand (abstract)

2015

De strijd betrof / verf tegen penseel / en as / omlijst. Assemblage: trespa, hout, verf , zand, as. (in particulaire collectie)

Partij

2015

"Terugkijkend / was de viering van de promotie / een glansrijk moment. // Maar stof hoopte op / gedurende 26 jaar / en vertroebelt / mijn zicht."  

Portret (als je dat zo zegt)

2015

Portret (als je dat zo zegt) Je hersencellen / vangen de elementen / van dit beeld / en vertellen me / dat dit een portret is / maar anoniem. (collage / assemblage, hout, board, verf, drie-dimensionaal)

Puareo

2015

Puareo: een continent is in wanorde / met nationalist en populist / die de toon zet / en politici slechts gretig / om het braaksel van hun kiezers / te consumeren Assemblage: hout foto metaal bitumen verf handschoen (dissemblage herfst 2015)

Syllabe

2015

Syllabe Bas, bas / en bas / speel / geen noot / te hoog // gespeeld / in alle / ernst. (Assemblage, abstracte figuratie, hout, metaal, glas, verf)

Tarning

2015

Tarning: bedoelt om te verdekken / of te verhullen / of zelfs te doen verdwijnen. (Fotografie serie "Behind the Facade"; print op doek)

Tekens en naakte feiten (nertsfarm)

2015

Tekens en de naakte feiten Na de sluiting van de farm / waren stapels hout / and kleine nummerplaatjes / de enige resten / samen met blauw-groen gaas. De Naakte feiten: Nertsfarm Hesska Mink / Provincie Utrecht, Nederland / Start ongeveer 1972 / Zo'n 20.000 kooien / In 28 jaar / 1 miljoen nertsen gedood.
(Dank aan "Bont voor Dieren" voor foto van wilde nerts) Assemblage / collage van foto, hout, metaal en woord

Teloorgang

2015

Teloorgang: Een hooimijt en twee gebouwen / gekenschetst als stal / wachtend op een sterke hand / die kan doen herrijzen. als print in gelimiteerde oplage

Theatre de Dirulice

2015

Theatre de Dirulice: In sommige theaters / spreken de spelers / door het behang te lezen. // Hier is 't geval / dat de dame in het blauw / - alhoewel de kleur niet zeker is / als we ons aan de waarheid houden - / wil ontsnappen / aan de protestanten / die getooid zijn / met vierkante hoofden. Assemblage, mixed media (wood, metal, paper, paint, glass)

Tijd voor kunst

2015

Tijd voor kunst U zult het met me eens zijn / na vijfendertig jaar / is het nu tijd voor kunst.

Vacant

2015

Vacant: mensen met tenminste / twee jaar ervaring / in dit veld / worden genood hun CV te sturen / met twee brieven van referenties / aan "Lazy Chair LTD, Sussex, PO-box 67045, postcode DE 19947.   Kleine glycees methode 'german etching'kunnen verkregen in beperkte oplage van max 8 prints.  

verbrijzeld

2015

Verbrijzeld: herinnering / dan wel reflectie / als omraming verkrummelt / en ook pilaren van formaat / dan komen herinnering en reflectie / krakend tot een stille staat.

Vergeten

2015

Vergeten: P: "Je vergeet iets./ "Q: "Wat zei je?" / P: "Je bent iets vergeten." / Q: "Dat is wat jij denkt."

Verlangend

2015

"Naar buiten starend / verlangend naar de onbereikbare / buiten-wereld"   (gelimiteerde uitgave max 4)

Verlichting

2015

In donkere ruimtes / is licht het meest nodig / maar vaak afwezig. // Soms hebben m'n woorden / hetzelfde effect.

Vertrouw me

2015

Vertrouw me / met dit snijden / en deze innovaties / met concrete plannen / en houten hoofden / zullen we erin slagen / een nieuw Europa te ontwerpen. (inspiratie vanuit Le Courboisier, thema: tijdelijke sculpturen) (foto in zeer beperkte oplage)  

Voorbij de aarde

2015

"Voorbij de aarde / was er geen besef / van zwart en wit. // Er was geen herinnering / en geen spiegel. // Er was alleen / een leegte van bewegen / en luizen." Assemblage / collage, hout, cement, metaal, verf. (recycling materiaal) 3-D

Vooruitgang aan een lijntje

2015

Vooruitgang aan een lijntje Dit is een typisch voorbeeld / van een tijdelijk beeld. // Dat alleen, / als U mij gelooft. // Doet U dat niet / dan kijkt U naar een blanco / beeld.

Waar huizen waren

2015

Waar huizen waren: waar huizen waren / en merktekens / binnenshuis bleven / daar waait nu de wind.

Wacht am Rhein

2015

Wacht am Rhein Een leven geleden, vrijwel / stond een soldaat op wacht / bij een Engelse Bailey brug, / die, naar het verhaal luidde / puin met puin verbond / in het Ruhr-gebied. // Het jaar was / 1947.   (Assemblage, hout, metaal, board, verf, papier (foto), zand

Wonderen te over

2015

Het wonderlijke doet zich voor / dat er meer mirakels zijn / dan rampen / behalve voor diegenen / met de verkeerde ervaring.   (Assemblage, gerecycled hout, foto, board, pleister, verf, metaal; tot losse elementen teruggebracht Juli 2016: bestaat derhalve niet meer in deze vorm.)

zelfportret

2015

Drager Meurtant Zelfportret: Met een paar simpele / halen met de kwast / werd het schilderij begiftigd / met een figuratief karakter. // Daar de artiest zoveel / van zichzelf erin stopt / in deze kunststukken / moet het gelezen als een zelfportret. (NB: dit dient gekwalificeerd als figuratieve abstractie; paneel, acryl, as, zand, in particuliere collectie)

Zonder kader

2015

Zonder kader In een archipel / van schimmige poelen / slijten mijn voeten / op een weg / die niet is aangegeven. // Tot op het rauwe / vlees en / de pijn aangeeft / dat er geen einde / is anders dan onverwacht, / bestemd door / het toeval, / bloedeloos, / in beweging / en in stilstand.
(gedicht plm 2012)  

Zonder schuld

2015

"Iets in geloof stoot vlekken af / terwijl de kern van het zijn / een zekere mate van oppervlakkigheid is."   (uitspraak van de kunstenaar Jacques de Santo Torres, 1888-1972)

Zonder titel (Mrs Offers houdt van haar Standbeelden)

2015

Lange tijd / hing Mrs Offers / met gouden shawl / in een gouden lijst. // De kunstenaar voorzag haar / van meer ruimte en gezelschap / zijnde een beeld IJzeren Pin / met roestig zand / en één met de naam / de Dunne Douwer / plus een paar andere / noodzakelijke attributen. (Drie-dimensioneel, box-assemblage, geïnspiereerd door Joseph Cornell, afmeting 21.5x32x7.5 cm, board, foto, ijzer, zand, acryl-verf, extra oblique afbeelding: http://collagist.org/profile/DragerMeurtant)

Zoveel te ontdekken

2015

Zoveel te ontdekken: Er is zoveel te ontdekken / voorbij de grens. // Maar hongaren zijn als denen / en staan geen mens toe / in hun comfort zone. // Zeus, geef me mijn Europa terug / ik wil het geheel en al / voor mezelf.

Abstract sold for 280 K

2014

Dit abstracte werk / van de vrij obscure Zwitserse schilder / David von Aschenstadt / werd vorige week verkocht / bij Christies voor $ 260.000. // Zijn enige nog levende erfgenaam Martin / heeft alle vormen van kapitalisme afgezworen. // Derhalve kan het zijn / dat een Nigeriaans bureau / U zal benaderen / de opbrengsten in ontvangst te nemen / als U slechts de $ 120 wilt voorschieten / voor het overmaken van het geld. (in zeer gelimiteerde oplage - glycee - van 6 stuks verkrijgbaar)  

Bekijk het

2014

Bekijk het: als één manier niet werkt / dan maar omgekeerd. // En dan, stel je dit voor / in Tate Modern. (Noot: deze collage duidt niet op de intieme relatie tussen BP en Tate Modern) collage: board, hout, eigen foto's, verf, zand.  

Beschermde hechtenis

2014

Beschermde hechtenis / of spijkers achter draad / typeert de hang van spijkers / om beschermd te worden / door draad / liefst wit en raster. / Ooit dienden deze spijkers / als voorbeeld voor Plato / in zijn Parabel over de Grot.

blue ribbon

2014

Zes bomen dansen voor twee lampen en 18 ramen, in lijn met blauwe riggels. (Industrie gebied langs Amsterdam-Rijn-kanaal boven Utrecht)

brandbaar baken

2014

Brandbaar baken: Een baken van vuur / leidt de reiziger / door de nacht / in de hoop dat 's morgens / de zon terugkeert. // Voor morgen is dat zeker / maar voor daarna / beloof ik niets.

Brandend wiel

2014

Song by Julie Driscoll and Brian Auger and Trinity, called: this wheel's on fire.  www.youtube.com/watch?v=FkCBVZHrstE Foto van putdeksels; parkeerplaats Soest, Sauerland, Duitsland (german-etching, passepartout, bronzen lijst met museumglas)

Burgeroorlog in hout

2014

Deze opstelling - onaangeraakt door de hand van de kunstenaar - wijst naar de oorlog tussen burgers gelijk aan elkander: als hout ander hout gaat haten / alleen vanwege de hoeveelheid / wat kunnen mensen - superieur in denken - dan anders / dan hun voet in de mond stoppen. (Saul Bellow, een schrijver wiens woorden op m'n kist geschilderd mogen worden", schreef: "Him with his foot in his mouth")

Captcha TN08849 CRIZ9

2014

Laatste nieuws: computers ontwerpen / een test om mensen / te scheiden van computers / en toegang tot de digitale wereld te ontzeggen. // Er zijn er, die beweren, dat dit al tot stand is gebracht. (Gomati, Chalkidiki, Griekenland) Als glycee te verkrijgen

Columbine's eischaal

2014

Columbine's eischaal: Een schedel zonder hersens / kan niet zo vol zijn / als een Columbine's ei / geleegd van het kuiken / met kleur. (Oisterwijk, Koninklijke Leer-Fabriek, grond-niveau, 18 Juni 2014) Kan geleverd als alu-druk

Constructief werk

2014

Constructief werk: Kunstenaars / enkelen worden opgeduwd of gedreven / tot de hoogste klif / verdienen een hoop / of vallen eraf. // Veel andere kijken naar elkaar, / de helft met de aanvechting een oor af te snijden, / de andere helft wachtend om dat op te eten. assemblage, hout, metaal, glas, verf

Dagen of seconden

2014

Dagen of seconden: Het nam 186 dagen / om dit beeld te scheppen. // Of was het seconden? (Assemblage, betonijzer; stijl: tijdelike sculptuur, beklijft slechts 1 uur, foto is bestendig)

De godin Xyope

2014

"De godin Xyope / huist in me / en bij hoge uitzondering / laat ze haar bestaan merken. // Op die enkele, zeldzame gelegenheid / is ze vergezeld van Het-met-de-Scherpe-Snavel. // Op zulke momenten / is ze stil" (Assemblage, hout, stof, epoxy, metaal, alkyd verf)

De groene hersens van de stad

2014

De groene hersens van de stad: Een oasis geplant / in de stad / nodigt de hersens uit / niet als gehakt te zijn / maar als boerenkool. (Barcelona, l'Eixample)

Deze hand

2014

Deze hand: Deze hand kan strelen / of slaan. // Deze hand kan verzorgen / of verwonden. // Deze hand kan wenken / of afwijzen. // Kan complementeren / maar je ook naar de hel schrijven. (print leverbaar als alu-druk)

De zon donker en vierkant

2014

De zon donker en vierkant: Vandaag is de zon vierkant / en donker, / mensen op straat / worden geprikkeld / door scherpe tanden / van bevroren lucht. // Alle elementen / staan stil en glimmen. // Tijd passeert / niet langer. < De rechthoek van het frame / vangt het vierkant van de donkere zon / en de kerk-achtige figuur. Dit werk heeft dan ook / relatie met "Framed", / dat evenwel de vrijheid typeert.> Geschonken aan Dr John Delinassios, voor zijn grote verdiensten bij de organisatie van oncologie journals en conferenties, 9e Conferentie van Anticancer Research, Porto Carras, GR, Oktober 2014

Dilemma

2014

Dilemma: Had drie stukken / van een houten raamkozijn / dat was weg gegooid / met het gips er nog aan vast. // Ik wilde deze optillen / voor een beschilderd houten paneel. // Maar nu / tolereren de delen elkaar niet. // Denk dat ik de boel niet moet forceren / door de delen toch aaneen te voegen. // Maar als ik het paneel zo laat / zou dat zo ongeveer / m'n eerste schilderij zijn...

Doorzicht

2014

Doorzicht: Een figuur in grijzig paars / aangekleed met houten uitwassen en metalen staven / hangend op donkere staken / laat zich zien / achter een raster van metaal / en glas / dat getekend is. // Alles is gelaagd / tot de reflectie aan toe.  

Draai

2014

Draai om / en tel / hoeveel / herkenning je krijgt / als je loopt / als je loopt / zonder te stoppen. (Oisterwijk, historische Koninklijke Lederfabriek)

Drie banken onder het luik

2014

Drie banken onder het luik: Ook, als de herinnering / aan een lege ruimte / met stenen banken / waarop eens machines steunden // Op enig moment / opgetild wordt / door het luik // Dan, in een oogwenk / wordt deze neerwaarts gericht / en weerspiegelt // een gebrek aan geweten. Assemblage, dik hout, glas, metaal verf, 3-Dimensionaal

Drie bladen overleefden

2014

Drie bladen overleefden het vuur / en maken nu geschiedenis / to hedendaagse kunst / tenzij het nieuws ging / over hedendaagse kunst / dan is die nu verleden tijd.

Drie in beweging

2014

Drie in beweging: Dit schepsel heeft drie poten / en moet elk bewegen / zorgvuldig plannen. // Toch kan het overal komen / dragend wat moet worden gedragen / en doet geen kwaad. Dank aan broer Wim voor het laswerk. Assemblage ijzer en hout.  

Drie in de hoek

2014

Weet je zeker dat er geen poten zijn? // Wel, we hebben alles gepoederd / maar vonden niets. // Da's verbazend. // De gast liet z'n jatwant achter / da's zeker / als kan zijn / en jullie kerels / vonden geen poten? // Wat voor poeder gebruikte je? Leerfabriek Oisterwijk, Foto-sessie geïnitieerd door Harry-Travel-Marmot, 18 Juni 2014 In passepartout, bronskleurig alu-lijst museumglas. Kan geleverd in beperkte oplage van max 10 stuk  

dromen

2014

Collage van dromen / want wie wil niet zwerven op Madeira, Corsica / of de Azoren.   Van brochures samengesteld door Drager Meurtant en Jeanine Keuchenius in Het DeprARTment te Schagen, tgv hun expositie (auf - sept '14)

Een hek

2014

Een hek: het hangt ervan af / aan welke kant je staat. // Van degene / die het hek sluit, / of van diegene / die wordt ingesloten. In bewondering voor Armando (www.moa.nl).  

elementair

2014

Elementair: Geen woorden / alleen maar metaal / en hout / en kleur. // Maar geen woorden / slechts elementen. // En ook geen geluid.

Enkel een ander

2014

Dit had de wachttoren / kunnen zijn als / bewoond door beat-generation schrijver Jak Kerouac / op Desolation Peak (boek: Dharme Bums). Maar het is niet zo. // dit is enkele een andere wachttoren. (Sauerland, bij Meschede)

Ensemble de Creatures

2014

Sommige creaturen / geplaatst achter glas en wel dubbel / anderen ervoor // nemen ze ieder een plaats in / die bepaald wordt door de ander. // Het huis is een droom / maar binnen bereik en / de kooi beschermt tegen breuk. // Vleugels hebben een start- of rustpunt nodig. // Het kader / duidt de ruimte / daar buiten.  

Erbij

2014

Erbij: Als je denkt, dat je erbij hoort / maar het klemt, dan blijft het instrument stil. // En vragen komen op, / waarom je je niet aanpast / aan de toon / en je kunt niet antwoorden

Essentie van een zwaan

2014

De vorm werd gevonden / en leek op een zwaan. // Dus werd er een zwaan gevormd, / althans, in essentie. Assemblage: hout en metaal (betonijzer) plus acryl-verf  

Fitting-1

2014

Eindelijk, / passen de delen samen / de armen bij het hoofd / de benen bij de romp / het vlees bij het skelet. // En, op de honderd en achttiende dag, / is een nieuwe schepping ontstaan. http://www.saatchiart.com/art/Sculpture-East-west/706262/2433124/view

Fracking

2014

Fracking: Ardor shreds surface elements by / reason to empty pieces that melt the eyes of / tense unexperienced viewers. But // listen to the sound of empty barrels / yellow metal idling gasses, and / sense the central heat that / toughens hearts untouched by hirst. (Assemblage, wood, metal, cloth, carton, resin, paint)

Geboren uit zeeschuim

2014

Geboren uit schuim: Lang geleden / luidt het verhaal / werd de godin Diana geboren / uit het schuim van de zee. // Hoe waar / moet dit zijn / waar zelfs vandaag / jachthonden / tot dezelfde prestatie komen. (Strand bij Scheviningen, NL 13 mei 2014)

Geen Stijl

2014

Geen stijl: Puur vierkant of rechthoek, / dat is niet voor mij. // Circkel, dat is andere koek, / hoewel ovaal beter is. (Assemblage, hardboard, hout, spiegel scherf, acryl-verf.)  

gestolde stroming

2014

Verbaasd over het gevolg / van vloeistof in rust / en gestold. // Deed me denken aan Joseph Beuys.  

Het leven in tegels

2014

Het leven kan gevangen / op tegels / losgemaakt / of verzonnen. (Barcelona, de wijk l'Eixample) Kan verkregen als glycée met beperkte oplage

Het schilderen van elementen

2014

Het schilderen van elementen: Elementaire pijn / past de precisionist. // Als de hamer de duim raakt / wordt de kreet van de artiest / de lijm van de assemblage // En verf / doordrenkt de stukken / in een vaste eenheid. assemblage, hout, metaal, glas, verf

Het zand kleurt rood

2014

Als het zand rood kleurt / is dat niet uit schaamte / of verlegenheid. // Het is, omdat het zo moet zijn.

Hordes 9-hoog

2014

Hordes 9-hoog: Als je een oud stuk hout / ontmoet, met gebroken tegels / gaas gemaakt van ijzer / en een postkaart uit 1980 / in stukken, dan / kan dat een horde vormen / die moet worden genomen / in negen sprongen. (Assemblage met collage elementen, vernietigd Sept 2018)

Knagend

2014

Het knagen van muizen / gevangen in 3-D / met elementen / die voorhanden waren.  Assemblage met collage elementen (hout, hardboard, skai leer, karton, verf, lood, glas)

Korte as

2014

Als de dichter schrijft / korte as / gaat de kijker als vanzelf / op zoek naar de lange as / welke je ogen draagt.   Lezingen "kunst en verwoesting" woensdag 27/1 en 10/2, 14.30 - 16.15 uur opgave via: http://www.walkart.nl/?contentid=1130

Kranen vliegen niet

2014

Kranen vliegen niet: Kranen vliegen niet / als ze vastzitten. // Dat is de functie / van een goede installatie. // Indien uitbesteed aan een prutser / pakt dat anders uit / en volgen gaten in het plafond / lekkage / en vallende drek uit de lucht. Assemblage, hout, gips, metaal, verf. Foto bij ingang van het fraaie kasteel van Doorwerth (Gld)

Kruipen in water

2014

Ook betonijzer / wordt vloeibaar / na sloop van het gebouw. // Vrijheid wordt verkregen / als verwachtingen zijn gesloopt. (fotosessie in de Leerfabriek Oisterwijk, initiatief Harry de Travel-Marmot) In passepartout, bronskleurig alu-lijst museumglas. Kan geleverd in beperkte oplage van max 10 stuk

kurkmuziek

2014

Muziek als standaard / en kruk als groevende gronding, / de kwast is deel van de schepping.

Leeg gevang

2014

Een leeg gevang / komt te staan / waar lijm de holte vult / van een steenworp. // Neen mensen, // dat is niet om te begrijpen / dat is om niet te begrijpen / waar we staan / wanneer er geen grond / onder onze voeten is. (raam van leerfabriek Oisterwijk)

levenstaak

2014

Dacht vandaag: als ik vanaf nu / alleen nog maar bunkers fotografeer / en met rijden van de één naar de ander / 7 dagen in de week / tien uren op een dag / dan ben ik voor Europa / in geen veertig jaar klaar. Omgeving Groenekan, NL

Luchtschip

2014

Waar je ook bent / er is altijd iets om te licht-schrijven. Nabij Schagerbrug NH (verkrijgbaar als glycee).

Luister

2014

Luister: Als ik luister / en geen geluid hoor / of alleen het geluid / dat niet is // Fluister ik / mijn bitterheid / in het oor van mijn / alter ego. // Maar wat te zeggen / tegen iemand met / gaas voor de ogen?

Mephisto's brain

2014

Zo weinig duidelijkheid bestaat / over de hersens van de duivel. // Nu is er hier een antwoord. // Het bestaat uit vijf treden van een trap / temidden van wat rotzooi / tegels op de achtergrond / en wat geel. // Als je dat vat / ben je in de hersens van Mephisto. (Foto in de voormalige Koninklijke Leerfabrieken, Oisterwijk; excursie met Harry en kameraden, 18 Mei 2014)

Met geduld

2014

Met geduld: Met geduld / kun je alles / vernielen. // In dit gebouw / werd ooit / een enkele tand vervangen. // Nu neemt dit instrument wraak. Went gebouw, voormalig Faculteit Tandheelkunde Utrecht. Ook op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6lPTRgZ8Vd8

Met pensioen

2014

"OK, mensen, / na zoveel jaar / slecht-gehumeurde karakters / te hebben moeten verdragen / met een veel te grote eigendunk / en gebrek aan gevoel / ben ik met pensioen. // Geen TV, mobieltje, of lap-top. // Als je me wilt zien / dan één tegelijk graag, / en met aankondiging tenminste twee dagen tevoren / zodat ik voorzorgsmaatregelen kan treffen. // De hond heeft geen naam / maar eens te meer tanden."

Naakt of niet

2014

Sommigen behoeven kleren / om zich niet naakt te voelen / anderen willen er alleen maar goed uit zien. // Voor mij, ik sta naakt / met m'n camera. // Madrid, noem het maar. (Foto in overleg op alu, hout, op canvas leverbaar)

no long faces

2014

"kromhout gezaagd door lint / verenigd door scherflatten / vindt z'n plaats / voor het hor / van het eerste kader / voor het tweede kader / op het hek / voor de muur."

Ongevaarlijk

2014

Ongevaarlijk: zou willen dat meer mensen / zulke vliegende voorwerpen zouden maken. // De wereld / zou er meer als onze tuin uitzien / op deze ochtend. // De zon schijnend op bloemen met bijen / en een specht die uitkijkt / daar waar spechten naar uitkijken. Assemblage / installatie, hout - betonijzer / skai leer, gaas, draad en verf. (afbeelding met meer beeld qua kleur: http://www.pinterest.com/pin/409546159837346488/. op film: zie link)

Ophef

2014

Ophef: Alles speelt zich af / buiten de ruimte / die bedoeld is / als theater. (asssemblage, hout, metaal, kurk, glas, lampen, verf) Werk geselecteerd voor opname in portfolio bij www.artlyst.com. En bij de Zomer-expo 2014 door de voor-selectie. Tot onderdelen terug gebracht (dissemblage) per 15 September, om te dienen voor nieuwe invulling

Oranje ingeraamd

2014

"Raam of lijst / mij om het even. // Hout erin, latten er erachter / schroef dit op paneel, / maar wel met glas ertussen. // Dat werd lastig met schilderen, / maar toch gelukt. // Losgeknipte spaken, van de fietsenmaker // en nog wat oud roest / er tegenaan. // Alweer een assemblage."  

Paleidokopus

2014

Paleidokopus: De beweging gaat schuin / naar voren / behoedzaam en / onder geleide. // Dreiging kan overal / vandaan komen. // De vrees voedt / de waan, / en rede lest / de dorst niet.

Ph-oef

2014

Ph-oef: staat voor een nieuw ophef / nadat het origineel / tot onderdelen was terug gebracht / en deze gesorteerd en veranderd werden. // Zo onstond een nieuw wezen / dat is te zeggen, als een kunstwerk een wezen kan zijn. Per 30 Juli 2017, opnieuw tot onderdelen gereduceerd. Centraal element behouden als Ni-gris (revealed)  
 

reflecteer

2014

Reflecteer: Beste heer / wil graag reageren op uw advertentie / in the Tijdsheuvel krant van jongstleden zaterdag / over een studio op de 2e verdieping. // Kunt U mij verzekeren / dat er geen katten hebben gehuisd / aangezien haar, zelfs van tien jaar terug / tot hoesten en de hik leidt / in mijn gade. // Ben nog niet in de buurt geweest / en wil uitsluiten / dat de foto duidt / op afgesloten katteluiken. (foto met passepartout ingelijst brons-kleurig frame, museumglas)

Reflexie

2014

Reflexie: de cipier verlicht / de achterzijde van gedachte / of zicht. // Maar, de elementen / zijn verknoopt / met de ruimte binnen / en de reflexie ervan / in de buitenwereld. Assemblage hout, metaal, spiegel, verf (kan staan of hangen)

resistance

2014

Verzet: weekblad (VN) bracht nieuws / zo'n 30 jaar geleden / over het tot zinken brengen / van de Rainbow Warrior / door franse agenten / toen er werd geprotesteerd / tegen kernproeven / bij Moruora. collage, hars, hardboard, hout, lood, verf  

Spin

2014

Vooruitgang is / nieuwe stadskantoren neer te zetten / teneinde oude te ledigen. // Vooruitgang is / leegheid te scheppen / na de trage voorbijgang / van de schildpad.
(Utrecht stadskantoor in constructie)                           

Staande balk na de brand

2014

Terwijl het museum voor contemporaine kunst / aan de overkant van de straat was / besteden we meer tijd hier. (kan worden verkregen als glycee of andere druk)

Stenen (kleurrijk)

2014

Stenen (kleurrijk): Neem stenen, bijvoorbeeld / en stapel ze op elkaar. // Gevolg, een scheiding / van twee delen. // Het deel waar je toe behoort / en het deel waar je niet toe behoort. // Besefte eerder niet / dat de dood gewoon een andere muur was. (Leerfabriek Oisterwijk, 18 Mei 2014) Verkrijgbaar in gelimiteerde oplage als druk.

Stijl-2

2014

Stijl-2: De Monte Rotondo / laat ik staan, / die is me te zwaar. // De klimrots van Freyr, / laat ik / aan de klimmers. // Maar / deze houten rots / staat model / als point de vue / op de verbeelding. (hout deels gerot, metaal, verf en glas)

Stroom

2014

Stroom: De persoon die dit maakte / was dichtbij het geluk. // Zijn schepping is deel van de tuin / waar Juan en Pilar Miro woonden en werkten. // Op dat moment / was de stroom tegenwoordig. (Fundacao Pilar i Juan Miro, Palma de Mallorca) Glycee-druk in zeer gelimieerde oplage.

stug profiel

2014

Het materiaal / waarmee je werkt / bepaalt in sterke mate / de richting en de vorm. // Met mensen / is een voorkeursvorm voor menig politicus / de volgzame vormbare mens. // Voor een assemblagist / sculpturist / vormen alumium profielen / een ultieme uitdaging.

synergie-1

2014

Synergie: de natuur / komt altijd met oplossingen. // Hier werd beton gezaaid / en nadat mos zich had gevestigd / en het oppervlak glibberig maakte / groeide in de loop van tientallen jaren / ijzeren beugels / de klimmers terwille.

Tand-pijn

2014

Tandpijn: M'n tanden doen pijn / van het constante trekken / door modder en puin. // En er is geen Obamacare / voor deze korf. (Korf van Dragline) Let op: komende expositie eind Augustus, zie bij exposities

Tijdelijke ijzeren assemblage

2014

Tijdelijke IJzeren Assemblage: Een groep anonieme ontwerpers schiep deze grote sculptuur (H 74, B 110, D 180m) in het noorden van Utrecht (NL). Ze zijn mogelijk geinspireerd door Richard Serra dan wel hebben RS geinspireerd, alhoewel onbevestigde bronnen fluisteren dat Drager Meurtant de inspirator was. 

Toetsen

2014

Het beroeren van toetsen / en het beroerde van testen / is één en hetzelfde. // De aanslag en de aangeslagene / zijn onderworpen / aan de toetsenist / die misschien / zijn dag niet had.

Transparantie aan barrels

2014

Vormen van doorzichtigheid / hebben tot doel / buiten buiten te houden. // Ze zijn nogal eens / doelwit van vandalen. // Niet met het doel / om binnen te komen / maar in het geloof / dat stenen en transparantie een 'fit' hebben. (Koninklijke Leerfabrieken Oisterwijk NL) leverbaar als alu-druk, beperkte oplage  

Trap naar hemel of aarde

2014

Gedurende ons leven / blijft de vraag welke te nemen / de trap naar de hemel / of naar de aarde, / onbeantwoord. // Deze assemblage / kan helpen de juiste beslissing te nemen / of juist de verkeerde. (assemblage, stenen, hout, cement, verf, metaal, meest recycling materiaal)  

Tunnelvisie

2014

Tunnelvisie: neem het, zoals het is, zonder enige manipulatie  (kan verkregen als glycee)

Uiterst precieze plaatsing

2014

Met uiterst precieze plaatsing / verdelen deze palen / gemaakt om electriciteit te transporteren / de ruimte in cirkels / van paleontologische energie (Op de weg naar Polygyros, Chaldikidi, Griekenland; als ik gerelateerd was aan Robert Rauschenberg, zou ik de print gebruiken in een collage)

Van achter

2014

Van achteren / lijkt het op een projekt / terwijl van voren / lijkt het op iets / ingepakt in kado-papier. // Werkelijkheid is als een figuur / zonder ziel.

verbinding maar niet draadloos

2014

Van nu af aan / wil ik draden zien / als ik verbinding heb. // Dat hele idee van communicatie / in een draadloze wereld / is als leven is Alaska / met de kleren van de keizer. (assemblage, metaal, hout, verf, zand)

vermoeid maar tevreden

2014

Terugblikkend op de afgelopen dertig jaar / zijn er genoeg redenen om te stellen / iéts is er bereikt. // Waar eerder functie en beeld overeind stonden / liggen deze nu neer en zijn uitgeschakeld. // Ja, ik ben vermoeid maar tevreden, // met de kansen die volledig zijn benut. (Parthenos - Neos Mammares, Chaldikidi, Griekenland)

Verwondde muur

2014

Verwondde muur: Als het pleisterwerk verkruimelt / en stenen zichtbaar worden / in de muur / dan mag worden gesproken / over een wond. (Thessaloniki, verlaten gebouw) Kan geleverd als glycee, mooist is 'german etching'

Vier zijn sterker

2014

"Met vier zouden we / meer kans maken / want dit is / een gevraarlijke wereld." "Jawel, / maar nummer vier / is voortgaand op jacht / naar andere wagons"  

Vijf

2014

Zegt Harry tot June / Ola, je bent dus niet alleen gekomen? // Ach nee, antwoord June, / m'n vader en m'n broer wilden ook mee. // Vraagt Harry, ik tel er vijf, / wie is die lange met krukken? // De buurman, aldus June, / hij heet Drareg, / en had nog een enkele reis tegoed. In passepartout, bronskleurig alu-lijst museumglas. Kan geleverd in beperkte oplage van max 10 stuk

vloeibaar

2014

Als de natuur er zin in heeft / maakt het beelden met meer schoonheid / dan de kleine artiest in z'n macht heeft. // Met dank, nam ik m'n camera / en deel deze natuurlijke assemblage / water en steen. (kan geleverd als afdruk in max oplage van 10 st)

warhead

2014

Warhead: Sssst! Ik ben hier niet. / En als je schrijft dat ik er ben / kruipt ik in je computer / en knaag door kabels / chips en harde schijf / waarna m'n koorts van haat / geboren uit het onbestaanbare / zich op je camera zal richten. // Dit alles / omdat ik een zwart gat ben / in het bewustzijn van politici. *warhead = atoomkop

fixaties

2013

Fixaties: Vier lagen / de eerste twee verf op verf / de volgende twee / hout in parallel. // Onderhout, vastgezet / bovenhout zweeft / maar kan niet vliegen / vanwege fixaties. Geschonken aan Anna Kounelakis, voor haar grote verdienste voor het IIAR, tijdens de 9e Conferentie van Anticancer Research, Porto Carras, GR, Oktober 2014

groepering-1

2013

Bomen groeiden en gingen dood. Enkele takken werden verzameld en verbonden met een ondergrond. Langzaamaan, nam de constructie de vorm aan van figuren in verbinding. Op details bijgewerkt in 2014 Maakt deel uit van huidige expositie in Schagen; zie bij exposities op deze site

katennerts

2013

Kort na de sluiting van de nertsenfarm nabij, vonden we de schedel van een wilde kat (mogelijk slachtoffer van een ontsnapte nerts) en de schedel van een nerts (dood na ontsnapping). "Natuurlijke" vijanden samen genomen. Dit relief is voor aan de muur

reflectie

2013

Sommig glas / dient niet tot doorkijk / maar tot reflectie. // De spijlen / en de veer / zijn er / om de kijker af te leiden.

rood landschap

2006

Los zand en gedachten / die hersens spinnen / lopen even hard / door de zandloper / die hiervoor is klaargezet aquarel vingeroefening uit plm 2007
 

dagboek

1979

Hoe leg je de dagelijkse gang van zaken vast

stille meren

1977

Der junge Werther herbeleefd

Vogeltje

1976

Het beeld gevangen door de camera?   ca 1977

Chien

1975

Alleen trekkend door Corsica, krijg je al gauw een zwerfhond achter je aan. Bewoners van dorpjes kijken je erop aan, als het dier bedelt. Er is maar één manier om ervan af te komen. (officiële publicatie 1988 als deel van proefschrift)

Hulp

1975

Soms is een beeld dreigender dan de werkelijkheid

camera

1974

De camera was een Kodak Instamatic. Het onderwerp een meisje waar de dichter door aangetrokken was.